
Här tar vi upp många av de frågor som vi tror kan dyka upp hos dig som hyresgäst.
Varför ska huset renoveras?
– För att skapa hemtrevliga, moderna och funktionella lägenheter åt de boende, en god arbetsmiljö åt personalen och en fastighet med hög miljöstandard – i många år framöver.
Vad ingår i renoveringen?
– Vi totalrenoverar hela huset på Lötsjövägen 6 – lägenheter, gemensamhetsytor och administrativa delar. Huset får en helt ny planlösning med fler funktioner anpassade till verksamheten. Vi installerar nya fönster och ny belysning, tilläggsisolerar och putsar fasaden, byter avloppsstammar och ventilation, fräschar upp alla ytskikt och miljösanerar för att få bort PCB och asbest. Entréer och uteplatser handikappanpassas och en ny fasadbelysning ska göra entréerna lätta att hitta till.
Gör ni även om terrassgården?
– Ja, vi gör om hela gården likt dagens utformning – med nya bänkar och trevlig belysning.
Hur påverkas de boende under byggtiden?
– Idag finns ett äldreboende i huset bredvid, på Lötsjövägen 4. Där fortsätter verksamheten som vanligt. Emellanåt kan det låta en del från den närliggande byggarbetsplatsen, men vi gör allt vi kan för att minimera störningar.
Vem flyttar in i de nya lokalerna?
– När renoveringen är klar flyttar de boende på Lötsjövägen 4 in i de nya, fina lokalerna på Lötsjövägen 6.
Vad gör man för att minimera buller under byggtiden?
– Arbetstiderna förläggs normalt vardagar mellan 7-17. Under den här tiden kan det, i perioder, låta en del. Vårt mål är att minimera buller i så stor utsträckning som möjligt. Skulle det vid något tillfälle krävas arbete som låter ovanligt mycket meddelar vi om detta i förväg.
När startar renoveringen?
– Rivningsarbetet påbörjas i januari 2016 och uppbyggnadsskedet tar vid i april samma år.
Och när blir ni klara?
– Om allt går som planerat blir det inflyttning till sommaren 2017.
Hur många platser kommer det att finnas?
– Efter renoveringen kommer äldreboendet att ha 56 stycken enrumslägenheter.
Hur blir den nya träffpunkten?
– Träffpunkten får nya, fräscha lokaler för sin verksamhet och öppnar igen hösten 2017.
Hur får jag mer information om projektet?
– Här på webben samlar vi all information som rör renoveringsarbetet och de nya lokalerna. Har du däremot frågor om uthyrning bör du vända dig till Äldreförvaltningen som kommer att driva verksamheten när renoveringen är klar.
|
|