Vem har hand om underhåll av lokalen?
– Du som hyr lokalen har hand om underhåll av ytskikt, det vill säga målning eller tapetsering av väggar samt underhåll av golv. För att få hjälp med underhåll av utrustning eller installationer, kontakta oss genom att göra en felanmälan på Min sida. Innan du felanmäler, kolla gränsdragningslistan som bifogats ditt avtal för att se vad som är ditt ansvar och vad som är Förvaltarens ansvar.
Hur tar jag hand om mina sopor?
– Du som lokalhyresgäst ansvarar för att allt avfall från din verksamhet samlas in och omhändertas på ett korrekt sätt. Du tecknar själv avtal med SAVAB för restavfall och matåtervinning och PreZero för övrig återvinning.
Får jag överlåta lokalen till någon annan?
– Du som bedriver förvärvsverksamhet kan ha rätt att överlåta hyresrätten till lokalen i samband med att du överlåter verksamheten. Du ska ha hyrt lokalen i tre år för att ha rätt att överlåta den, enligt Hyreslagen. För att ha rätt att överlåta lokalen tidigare än tre år krävs synnerliga skäl för godkännande av överlåtelse. För att ansöka, fyll i blanketten Ansökan om överlåtelse av hyresavtal för lokal och skicka in den till din kommersiella uthyrare.
Jag behöver en parkeringsplats, hur gör jag?
– Gå in på forvaltaren.se och anmäl intresse för lediga parkeringsplatser.
Får jag ladda min elbil i lokalens eluttag?
Det är inte tillåtet att ladda elbilar i vanliga eluttag, de kan bli överhettade och börja brinna.
Jag vill sätta upp en skylt på fasaden, hur gör jag?
– För att få sätta upp en ny skylt krävs ett godkännande från Förvaltaren. Får du ett positivt besked ifrån oss behöver du sedan vända dig till stadsbyggnadskontoret och ansöka om bygglov. En kopia av beviljat bygglov ska skickas till din kommersiella uthyrare på Förvaltaren för påseende innan du sätter upp din skylt.
Jag har haft inbrott och min entrédörr och fönsterruta är skadadE, får jag hjälp med det?
– Du som hyresgäst ansvarar för åverkan på glasrutor och entrédörrar. Kontakta ditt försäkringsbolag så hjälper de dig.
Får jag ändra planlösning på lokalen?
– Alla ombyggnader, ändringar och kompletteringar som du vill göra i lokalen ska godkännas av Förvaltaren. I vissa fall krävs också godkännande från myndigheter, exempelvis byggnadslov. Gör en felanmälan på Min sida och beskriv vad du vill göra.
Hur får jag e-faktura?
– Skicka följande uppgifter till lokaler@forvaltaren.se:
• Hyreskontraktsnummer
• Organisationsnummer
• Format för hantering av e-faktura: Peppol, B2B (Svefaktura, Finvoice, EDI)
• E-adress: GLN-nummer eller organisationsnummer
• Mottagande Hub/operatör för mottagande av e-faktura
• Eventuell referens (siffror, bokstäver eller namn)
Skriv gärna ”e-faktura” i ämnesraden. Observera att detta bara gäller e-faktura, inte vanliga fakturor som mejlas ut via e-post.
Får jag ändra verksamhet i min lokal?
– För att bedriva någon annan verksamhet än den som avtalats i hyreskontraktet måste du ha ett godkännande från Förvaltaren. Kontakta din kommersiella uthyrare på Förvaltaren.
I mitt avtal ingår uppräkning av hyran via index, vad innebär det?
– För att Förvaltaren ska få kompensation för inflationen räknas hyrorna i många avtal upp eller ner i jämförelse med konsumentprisindex (KPI). KPI fastställs av Statistiska Centralbyrån. När avtalet tecknas kommer man överens om ett basindex. När det sedan har gått ett år jämförs detta basindex med årets nya KPI och därefter justeras hyran upp eller ner.
Jag har nio månaders uppsägningstid och ett treårsavtal. Betyder det att jag kan flytta nio månader efter min uppsägning?
– Nej. Hyrestiden är den tid du har avtalat om att hyra lokalen. Är hyrestiden tre år kan du flytta tidigast det datum som är angivet som hyrestidens slut i avtalet. För att flytta vid detta datum måste du säga upp avtalet senast nio månader före hyrestidens slut. Gör du inte det löper avtalet i ytterligare tre år.