Dian Engberg arbetar på Förvaltarens kundenhet inom kundservice. Hon drivs av att hjälpa kunderna, och att underlätta kollegornas arbete.
Att arbeta inom kundservice handlar i grund och botten om att hjälpa människor. Varje arbetsdag börjar Dian med att slå upp sin dator och starta alla olika system. Sedan börjar telefonen att ringa. Hon menar att hennes yrkesroll är mer varierande än vad man kan tro. – Jag tar emot felanmälan, synpunkter via mejl och telefon och ansvarar för direktbemötande av kunder via vår reception. Jag svarar på alla möjliga frågor! Det kan gälla till exempel parkering, köpoäng, hyresavier, kontrakt eller någon som vill lämna ett klagomål på en grannes hund.
Dian håller koll – extern och internt
Det är inte bara hyresgäster som hör av sig till Dian. Många kollegor söker också information via Förvaltarens kundservice. – Projektgrupperna har ofta mycket att göra och vi hjälper dem genom att svara på så mycket vi kan.
Dian började jobba på Förvaltaren i mars 2020, mitt i stormen av pandemin. Det var en tid då nya restriktioner infördes på Förvaltaren och många var dessutom sjuka. – Jag började som inhyrd från ett bemanningsföretag eftersom hälften av medarbetarna var sjuka. Efter några dagar upplärning var det bara att sätta sig vid telefonen och börja jobba. Även om hon beskriver den första tiden på jobbet som tuff, så gör hon det med ett leende på läpparna. – Det var tufft, men jag blev ju alltid glad när jag fick jobba. Det bästa med mitt jobb är att större delen av min dag handlar om att hjälpa hyresgäster och kollegor. Att få underlätta för människor och vara delaktig i olika arbetsprocesser är något jag verkligen gillar. Dessutom får jag lära mig massa nya saker hela tiden.
Att bli en del av Förvaltaren
Dian är fylld av positiv energi när hon stolt talar om sin roll på Förvaltaren. – Jag upplever att Förvaltaren bryr sig om oss alla. Jag kommer från ett annat land och jag är inte ung, men jag fick en chans att jobba. Förvaltaren har gett mig utvecklingsmöjligheter. Jag får vara med att påverka arbetsprocesser, arbetsrutiner och vara delaktig i vad som ska göras och hur det ska göras. Jag får helt enkelt bidra med mina egna idéer. Vi har tydliga mål och jag får feedback för mina insatser. På så sätt känner jag att jag ständigt utvecklas och blir sedd.
Dian har en lång resväg till kontoret, men det är inget som besvärar henne. – Jag har otroligt roligt på jobbet. Jag och mina kollegor skrattar jättemycket! När vi inte har telefon förstås. Det är helt klart värt resvägen med tanke på vilken arbetsplats jag har att komma till. Avståndet betyder ingenting om man gillar sitt jobb.
|