Det är vi hyresvärdar som har bäst möjlighet att snabbt uppmärksamma sena hyresinbetalningar och annat som riskerar att leda till avhysning. Vi har därför en avgörande roll i att arbeta förebyggande och samverka med andra stödfunktioner i kommun och samhälle.
Försenad hyra
Alla kan någon gång råka missa att betala hyran. Det betyder inte att vi som hyresvärd med omedelbar verkan säger upp hyresgästen. Vi påminner och försöker genom dialog hitta en lösning. Kommer den försenade hyran in och det inte blir fler sena hyresbetalningar så händer inget mer.
Två parallella processer
Om hyresgästen fortsätter att vara sen, eller uteblir, med hyran påbörjas två processer. Dels en juridisk process, beskriven nedan, dels ett uppsökande avhysningsförebyggande arbete. Det utförs av oss som hyresvärd och pågår parallellt med den juridiska processen.
Juridisk process vid upprepade sena eller uteblivna hyror
- Vid sen hyra skickar vi ut “anmodan om rättelse*” till hyresgästen med kopia till socialnämnden, det kan ske flera gånger.
- Vi skickar besked om uppsägning (3 månader uppsägningstid) med kopia till socialnämnden.
- När uppsägningstiden gått ut skickas ärendet vidare till Hyresnämnden för rättslig prövning.
- Hyresnämnden prövar ärendet.
- Ärendet kan överklagas till Hovrätten.
- Om Hyresnämnden eller Hovrätten beslutar att uppsägningen är giltig ska hyresgästen flytta enligt angivet datum i beslutet. Beslutet är en offentlig handling.
- Om hyresgästen inte flyttar frivilligt enligt beslutet vänder sig hyresvärden till Kronofogden som genomför avhysning.
avhysningsförebyggande arbete under den juridiska processen
Under den juridiska processen arbetar våra avhysningsförebyggande utredare aktivt med några av nedanstående insatser:
- Så tidigt som möjligt ta hjälp av stödfunktioner i kommun och samhälle, i samråd med hyresgästen.
- Ge stöd i att starta autogiro för hyran.
- Kontakt tas med uppmuntran om att se över möjliga lösningar tillsammans.
- Sätta upp avbetalningsplaner för hyran.
- Jobba med uppsökande verksamhet/besök.
- Ge information om möjliga stödfunktioner i kommunen.
Vi gör vårt yttersta för att tidigt erbjuda stöd och hitta lösningar tillsammans med hyresgästen för att undvika avhysning. Avhysning är det sista alternativet.
*En anmodan om att vidta rättelse är ett juridiskt dokument som skickas brevledes till hyresgästen när denne brister i sina hyresrättsliga förpliktelser, t.ex. genom att inte betala hyran i tid. Anmodan beskriver vad hyresgästen gör fel och hur denne ska rätta sig för att inte riskera att mista sin hyresrätt. När det avser sena betalningar eller obetalda hyror uppmanas hyresgästen att betala eventuella skulder och att i fortsättningen betala sin hyra i tid.
Anmodan om rättelse skickas också till Socialnämnden som då blir informerad om att en person framöver kan behöva sociala insatser eller en annan form av boende för att klara av sin vardag.
|