En stor del av Sveriges och Sundbybergs bostäder byggdes under rekordåren 1960–1975, vilket innebär att många bostäder nu är i behov av renovering samtidigt. För att du som hyresgäst ska få all information du behöver har vi projektsamordnare som Lovisa Torne.
Man vet hur det kan vara att ringa en väldigt teknisk person som bara pratar i facktermer, ler Lovisa Torne. Min roll i renoveringsprojekten är helt enkelt att vara en länk mellan byggprojektet och hyresgästen, och att alltid ha människan i fokus.
Dagligt slitage
En strid ström av människor flyttar in och ut ur våra hus, stora mängder vatten passerar dagligen genom rören och leksaksbilar och hundtassar nöter på ytorna. Hur hållbart man än bygger behöver varje fastighet förr eller senare en ordentlig renovering.
– Jag är stolt över att vi tar ansvar för våra hus, säger Lovisa. Vi försöker alltid vrida och vända på hur vi kan göra på bästa sätt.
Hon jobbar just nu med ett flertal renoveringar, som alla befinner sig i olika faser. Några hus får nya badrum när rören bakom väggarna byts, en annan fastighet får sin gård renoverad och i en tredje – Förvaltarens största med 505 lägenheter – pågår noggranna förberedelser inför en stundande renovering.
Där planerar Lovisa nu för samråd med hyresgästerna för att lyssna in och skapa en bra dialog. Ens hem är ens borg och det skapas tusen frågor hos boende i ett hus som ska renoveras.
– Det känns viktigt för mig att kunna ge ett så tydligt svar som möjligt. Ibland finns det inga svar att ge ännu, men då meddelar jag när svaret kan komma. Jag vill att de boende ska känna sig trygga i att jag finns där för dem.
Som samordnare är hon spindeln i nätet vad gäller kontakten med hyresgästerna, men också i det interna samarbetet mellan projekt, uthyrning, kommunikation och förvaltning samt med byggledare och entreprenörer.
– Jag gillar blandningen av skrivbord och verklighet. I min roll är det av stort värde att komma ut på plats. Då kan jag se saker med egna ögon och kanske lösa problem direkt, men också spontant få träffa på hyresgäster i deras vardag.
Hyreshöjningar med eftertanke
Efter en renovering blir det alltid någon form av hyreshöjning genom att standarden i lägenheten och huset höjs. Tack vare att Förvaltaren genomför olika stora renoveringar i olika hus blir det ändå en variation på hyresnivåerna.
– Alla ska fortfarande kunna bo någonstans i något av våra hus, säger Lovisa. Vi har fastigheter i alla stadsdelar och det är fint att våra hyresgäster kan utvecklas hela livet inom Förvaltaren – från barndom till första flytten hemifrån, till att skaffa familj och så småningom kanske åter bo ensam på ålderns höst.
Vilka utmaningar har du?
– Många hyresgäster ser till just sin egen lägenhet. Jag får ofta förklara att husen åldras ”bakom väggarna”, även om just du har satt in nya skåpluckor eller renoverat hemma.
Lovisa berättar att det kan upplevas som att vi som hyresvärd bara kommer och bestämmer att nu ska vi renovera ditt hus. Men att vi gör det för att vi tar hand om våra hus och ser till att de mår bra i många år framåt.
– Och när renoveringen väl är klar är hyresgästerna glada och nöjda med sin fräscha lägenhet – och det gör även mig som projektsamordnare väldigt glad.
|