Han utstrålar lugn och vänlighet, så det är inte svårt att förstå att hyresgästerna känner förtroende. Men själv är han lite förvånad över att vi vill göra ett reportage om just honom.
Efter en utbildning i fastighetsteknik hos arbetsförmedlingen fick Zoran praktikplats hos Förvaltaren. Det är bara två år sedan, men i dag är Zoran en viktig del av Förvaltarens höga service.
I senaste nöjd kund-mätningen fick han betyget 80 i så kallat NKI.
– Hyresgästerna i mina hus gilla mig.
Hur blir man en bra FASTIGHETSvärd?
– En kombination av hårt arbete och engagemang, säger Zoran. Jag tar mig gärna tid och pratar lite väder och vind med hyresgästerna. Då blir de glada och känner att jag bryr mig. Men det är viktigt att agera snabbt ”hands on” också, så att de verkligen får sina problem lösta på ett bra sätt. Och det är ju lika bra att få grejerna gjorda så fort som möjligt, de ska ju ändå göras. Jag gillar inte när det samlas på hög.
Som fastighetsvärd är han ansvarig att återkoppla och se till att hyresgästen får hjälp. Det gäller att ta in rätt kompetens.
– Som Förvaltarens egna personal och ibland externa leverantörer.
Men enklare saker, som ett stopp i handfatet eller en list som lossnat, fixar han själv.
– Det är ingen nackdel att ha en svetsarutbildning i botten. Eller att ha renovering som hobby.
Efter 22 år i krisdrabbade tryckeribranschen uppskattar Zoran sitt rörliga och omväxlande jobb som fastighetsvärd. Att ingen dag är den andra lik och att han lär sig nya saker hela tiden.
– Och så gillar jag arbetskamraterna. Det är ett grymt bra gäng, där alla hjälper varandra.
|