För att hyresgästerna ska kunna vara trygga har Förvaltaren en jour som hjälper till efter kontorstid om något akut händer. Leif Knutsson är en av de medarbetare som fått förtroendet att vara en del av jouren – ett utmanande jobb där verkligen allt kan hända.
Han ska precis hugga in på matlådan när telefonen ringer. Larmcentralen har fått ett samtal om inbrott och Leif kastar sig iväg. Framme vid lägenheten möts han av en kaosartad syn. En familj med fem barn, precis hemkommen lagom till fredagsmys, har mötts av en söndertrasad dörr och ett helt upp och nervänt hem. Polisen har meddelat att de inte kan komma än på några timmar och barnen är både trötta och ledsna. Leif stannar tills han har reparerat familjens ytterdörr så pass att den går att låsa igen.
– Vi är i princip alltid på plats före polisen, berättar han. För de drabbade brukar det kännas enormt viktigt att kunna låsa om sig i väntan på polisen och det kan jag hjälpa till med. Därefter kan mina kollegor komma tillbaka och ordna en permanent lösning.
Tumregeln är att jouren åker ut på allt som kan skada människa eller fastighet. Det kan då exempelvis handla om inbrott, vattenläckor, stigande stopp i golvbrunnen eller krossade rutor där glaset ligger farligt till.
– För våra hyresgäster är det en fördel att Förvaltaren har en egen jour, säger Leif. Vi känner husen, hittar bra i området, hör om vad som händer och tar nog lite extra ansvar för hyresgästerna och husen.
JOBBAR NÄR ÖVRIGA INTE JOBBAR
Leif går på sitt skift när övriga går hem för dagen. Larmcentralen Nokas tar emot alla joursamtal från hyresgästerna och gör en första bedömning av läget. Om det är akut och behöver lösas direkt kontaktar Nokas den som har jour. På Förvaltaren turas sex personer om i jouren och kör en vecka var – utan att någonsin veta vad som väntar just denna gång. Det gäller att kunna behålla lugnet och hitta lösningar.
– Men det är precis det som är charmen med jouren, säger Leif, man har fått förtroendet att lösa allt. Och på något vis gör vi det!
|