En längre version av denna artikel finns i senaste numret av vår tidning "I mina kvarter".
Varje år genomför vi en enkät för att ta reda på vad ni tycker om vårt arbete, och i år skickade vi ut den till alla hyresgäster för att få en så bred återkoppling som möjligt.
– Med en hög svarsfrekvens på 60,6 procent och ett bredare representativt underlag blir det nu ännu tydligare för oss vad vi behöver hålla i och förbättra, säger Förvaltarens marknadschef Wendela Falkenström.
BÄTTRE PÅ STÄDNING OCH TRYGGHET
De områden som har ökat mest i betyg sedan förra året inkluderar bland annat trygghet och städning i källar- och vindsutrymmen.
– Det är verkligen glädjande att vårt ökade fokus på förebyggande åtgärder börjar ge resultat, säger förvaltningschef Annika Lidén. Samtidigt är vi medvetna om att det fortfarande finns utrymme för förbättringar, och vi kommer fortsätta att arbeta proaktivt för att stärka tryggheten och trivseln ytterligare.
EXTRA FOKUS PÅ SOPHANTERING
Nöjdheten med sophanteringen, som ökade förra året, har minskat något den här omgången.
– Vi har haft problem med sopsugen i Rissne, där vi just nu har en tillfällig lösning, förklarar förvaltningschefen. Och liknande utmaningar har uppstått i Hallonbergen. Vi vet hur viktigt det är för våra hyresgäster att avfallshanteringen fungerar smidigt och effektivt för en ren och trygg boendemiljö. Därför lägger vi extra fokus på dessa frågor.
FÖRBÄTTRAD HANTERING AV SYNPUNKTER
Precis som tidigare år fortsätter vi att få höga betyg för vårt bemötande från medarbetarna. Och vårt åtagande att ta kunden på allvar får ett gensvar som ligger över branschens genomsnitt.
Även om betygen var höga jämfört med branschen även förra året, kunde vi se att det fanns förbättringar att göra gällande vår förmåga att vidta åtgärder efter synpunkter. Under det senaste året har vi gjort stora framsteg på detta område, vilket Wendela menar delvis kan förklaras med att vi infört en ny, intern strategi:
– Efter förra årets enkät analyserade vi resultaten genom interna workshops som sedan utmynnat i konkreta handlingsplaner. Vi har redan sett positiva effekter av detta arbete och vi är nu i gång med årets workshops.
UTÖKAD INFORMATION OM LÄGENHETSUNDERHÅLL
I enkäten framgår att det finns utvecklingspotential gällande underhåll av lägenheter. Vi frågade även om du kände till ”valfritt lägenhetsunderhåll” och resultaten tyder på att vi behöver utöka informationen om detta. Wendela förklarar att vår underhållsmodell skiljer sig från många andra fastighetsbolag:
– Det gör att våra hyror ligger lite lägre än genomsnittet, samtidigt som våra hyresgäster har ett större ansvar för underhållet. Vi arbetar nu för att underlätta det ansvaret, bland annat med vår nya tillvalsutställning i receptionen.
|