Informera medarbetarna
Inför flytten är det ofta bra att visa lokalen för de egna medarbetarna. Kanske en busstur till den nya lokalen, bjuda på något att äta och dricka och berätta om lokalen och vilka möjligheter den erbjuder.
Ta gärna med en kundansvarig från Förvaltaren som kan berätta om området och fastigheten i övrigt. Erfarenheten visar att det betyder mycket för engagemanget hos medarbetarna att ha fått se den nya arbetsplatsen innan man flyttar in.
Att byta arbetsplats, kanske mötas av ny teknik och en helt ny inredning är för många stressande. Därför är det bra att löpande informera alla anställda om förändringarna, exempelvis genom nyhetsbrev eller liknande.
Ska allt med?
Förvaltaren rekommenderar att ni före flytten till nya lokaler går igenom vad som ska med från den gamla lokalens arkiv och skåp. Erfarenheten visar att mycket där är inaktuellt. Genom att rensa så underlättar ni själva flytten och kommer snabbare igång i de nya lokalerna.
Kostar förstås att flytta
En flytt till nya lokaler är ofta roligt och inspirerande. Men den kräver förstås lite tid, planering och pengar. Några utgifter du behöver tänka på är:
- Investering i ny inredning
- Investering i förstärkt IT-plattform, exempelvis platta skärmar, antal uttag med mera
- Telefoni, exempelvis ny växel / växeltjänst
- Överflyttningskostnad / flyttkostnad
- Nya kostnader för drift, exempelvis städning, säkerhet, larm med mera
- Nytryck av visitkort, brevpapper med mera
Adressändring
Glöm inte att anmäla er nya adress till Skattemyndigheten och Posten. På www.adressandring.se kan ni göra en flyttanmälan. Då underrättas ett flertal myndigheter, organisationer och företag genom SPAR, Statens Person- och Adressregister. I förekommande fall, se även till att skaffa nytt postbox nummer.
Flyttbrev
Skicka gärna flyttbrev till era kunder och leverantörer så slipper ni riskera försenad postgång p g a eftersändning.
Telefon/kommunikation
Glöm inte att kontakta Telia om flytt av abonnemang samt eventuellt övriga telefon- och kommunikationsoperatörer i god tid innan flytten.
Försäkringar
En bra idé är att se över ert företags försäkringar i samband med inflyttning till den nya lokalen. Försäkringsbolaget kan ha krav på utrustning och utförande av lokalerna. Företagsförsäkringen bör omfatta både grundskydd och eventuell tilläggsförsäkring. Kontakta ert försäkringsbolag och gå igenom alla frågor i detalj.
Förvaltaren har alla sina fastigheter fastighetsförsäkrade.
Elabonnemang
Förvaltarens kunder tecknar eget abonnemang med lämplig elleverantör som man numera väljer själv. Glöm inte att säga upp det nuvarande abonnemanget.
Brevpapper och visitkort
Utforma och beställ nya brevpapper, fakturapapper, visitkort etc med er nya adress i god tid innan flytten.
Möbler och inventarier
En bra idé är att i god tid innan flytten inventera behovet av nya möbler, inventarier och annan utrustning i den nya lokalen.
|