Vi har en jour som tar hand om akuta fel under kvällar och helger. Du når dem på vårt journummer 08-706 91 17. Vid brand och olycksfall ringer du alltid 112.
Vad är ett akut fel?
Vad som är ett akut fel är inte så lätt att veta. Här nedan hittar du en lista som vägledning. Om du är osäker kan du alltid ringa vår kundservice på 08-706 90 00 under kontorstid, eller vår jour på 08-706 91 17 under övriga tider.
Vatten
Vid utströmmande vatten. Om det finns vattenavstängning eller om det bara är ett mindre läckage åtgärdas problemet på dagtid.
Avlopp
Om det blir stopp i toaletten och det inte finns fler toaletter i lägenheten. Om det inte går att spola, prova att hälla en hink vatten i toaletten. Om vattnet i avloppet stiger av sig självt, ring jouren.
Elfel
Om elen försvinner i trapphuset. Om elen försvinner i din lägenhet, kontrollera först säkringarna, samt att du betalat elräkningen.
Lägenhetsdörr
Vid inbrott – ring först polisen och därefter jouren. Om dörren inte går att låsa eller stänga – ring jouren. Vid övriga fel – kontakta en låssmed på egen bekostnad.
Glaskross
Om det finns risk för personskador.
Garageport
Om den inte går att öppna.
Hiss
Vid fel på hiss.
Sopnedkast
Vid stopp. Åtgärdas inte om nästkommande dag är en vardag.
Spis
Åtgärdas inte under jourtid om minst en av plattorna fungerar. Om hela spisen är sönder kontaktas jouren dagtid. Lånespishäll kan köras ut av jouren.
Kylskåp
Åtgärdas dagtid. Lånekyl kan köras ut av jouren.
Frys
Åtgärdas under normal arbetstid.
Skadegörelse
Om det finns risk för personskador.
Tvättstuga
Kläder som fastnat eller blivit instängda i tvättmaskinen tas ut dagtid. Maskiner lagas under normal arbetstid.
Ventilation
Problemet åtgärdas under normal arbetstid. Åtgärdas inte om nästkommande dag är en vardag.
|