22-07-01 Mariagatan 1-5 (Bildhuggaren 11) Inför renoveringen av Mariagatan 1–5 har vi under maj och juni månad genomfört tre samråd tillsammans med hyresgäster i samrådsgruppen och representant från Hyresgästföreningen. Det sista mötet ägde rum den 14 juni. Här är en sammanfattning av vad som sagts och vad som händer framåt.
Målet med Förvaltarens renovering av Mariagatan 1–5 är att uppgradera husen, byggda på 1960-talet, till dagens och morgondagens förväntningar på ett modernt boende. Vi ska se till att husen håller i 50 år till.
Detaljplanen en parallell process hos staden
Samtidigt pågår en parallell process hos Sundbybergs stad där man arbetar med att ta fram en ändrad detaljplan för kvarteret Bildhuggaren. I dessa planer ingår det att bygga nya hyresrätter i kvarteret. I skrivande stund har inte något beslut från kommunen gällande detaljplanen kommit. En förändrad detaljplan och planerad renovering av befintliga lägenheter hänger givetvis ihop, men för tillfället är de två separata processer. Förvaltaren fokuserar just nu på renoveringen av Mariagatan 1–5.
Samråd 1
Under första mötet var fokus för samrådet att fastställa fastighetens behov av renovering.
Vi började med att titta på en sammanställning av den enkät om hur man upplevde skicket på sitt boende, som samtliga hyresgäster i Bildhuggaren 11 fick chansen att svara på under 2021. Förvaltaren frågade om samrådsgruppen kände igen sig i sammanställningen, det gjorde man. Därefter bytte mötet perspektiv och projektledare Patric Eriksson gav Förvaltarens bild av hur fastigheten mår och vad som är minsta möjliga, respektive ytterligare möjliga åtgärder vid renovering. Exempel på saker som vi som fastighetsägare ser över är vatten- el- och värmeförbrukning och skicket på fasader, balkonger, trapphus, hissar och tak.
Samråd 2
Förvaltaren presenterade hur lägenheterna kan förändras vid en renovering.
Förvaltaren gav exempel på hur olika nivåer kan se ut. Bas-nivån ska motsvara obligatoriska åtgärder, det vill säga, tekniskt nödvändiga åtgärder. Därutöver ska fler valfria nivåer erbjudas hyresgäster som vill passa på att göra mer i lägenheten. Inspirationsbilder från andra projekt visades för att ge en känsla.
Frågan om nya hyran kom upp ett flertal gånger under mötet. Förvaltaren och Hyresgästföreningen konstaterade att hyresförhandlingen är en separat process som förhandlas i ett senare skede. Först behöver samrådsgruppen och Förvaltaren komma överens om vad de olika nivåerna i renoveringen ska innehålla.
Inför samråd 3 genomförde samrådsgruppen ett eget informationsmöte där samtliga hyresgäster var inbjudna och representant från Hyresgästföreningen deltog.
Samråd 3
Från informationsmötet ovan nämt kom ett par frågor till Förvaltaren, som skickades in på förhand till mötet och som gicks igenom under detta samråd.
Förvaltaren fick frågor om de allmänna utrymmena, vilka åtgärder som planeras samt i vilken omfattning. En fråga handlade om den förväntade tidplanen och svaret på den frågan är att det i dagsläget inte är troligt att renoveringen sätter i gång för än om tidigast två år men heller inte senare än om fyra år.
En samlad bild ifrån mötet är att omfattningen av renoveringen samt de förslag på renoveringsnivåer som diskuterats, ses som rimliga.
Nästa steg
Då samrådsprocessen nu är avslutad så startar hyresförhandlingen till hösten. Planering och projektering av renoveringen sätter i gång vid årsskiftet. Förvaltaren kommer i god tid att kalla till ett informationsmöte när vi vet med säkerhet när och hur en evakuering blir aktuell.
Kontakta oss
Kom ihåg att du är varmt välkommen att höra av dig till projektgruppen om du har några frågor. Ring projektsamordnare Anna Rydert under kontorstid på telefon 08-706 90 80 eller skicka ett mejl till mariagatan@forvaltaren.se.
Trevlig sommar! Förvaltarens projektgrupp Patric Eriksson projektledare & Anna Rydert projektsamordnare
|